سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://shahrekhabar.ParsiBlog.com
 
نویسندگان

قاره آفریقا؛ نگاه های نگران و روزنه های امید

تهران- هنگامی از قاره آفریقا سخن به میان می آید، فقر، بی خانمانی و درد ورنج افرادی در اذهان آدمی متبادر می شود، اما به نظر می رسد روزنه های امیدی در برخی کشورهای آفریقایی بویژه با سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به این کشورها ایجاد شده است.

 

سیاهان قاره آفریقا بیش از 400 سال توسط استعمارگران و مدعیان حمایت از حقوق بشر به استثمار و استعمار کشیده شدند.

هنوز هم فیلم هایی که از بردگی سیاهان قاره آفریقا در کشورهای غربی از جمله آمریکا در کشورهای مختلف جهان پخش می شود و در آن فیلم ها با حمله به کشورهای آفریقایی، مردم این قاره را به غل و زنجیر کشیده و در فضاهای آلوده کشتی ها، آنها را از شهر و دیار خود و از زن و فرزندشان دور می کردند، دل هر بیننده ای را در جهان متاثر می کند.



به بردگی گرفتن مردمان این قاره و سوءاستفاده جنسی از زنان و دختران آفریقایی و بکارگیری آنها در معادن و مزارع هنوز هم در اذهان مردم آفریقا باقی است و متاسفانه برغم این خاطرات غم انگیز امروز شاهدیم که در بسیاری از کشورهای آفریقایی، نیروهای غربی از جمله آمریکایی به جای کمک به توسعه این کشورها، پایگاه های نظامی خود را در این مناطق مستقر کرده اند.

کشورهایی که خود دارای منابع عظیم معدنی از جمله اورانیوم هستند اما از

نیروگاه های پیشرفته در این کشورها خبری نیست و نیروگاه های هسته ای را در کشورهای غربی و آمریکایی می توان مشاهده کرد.

در سفر به کشورهای آفریقایی بخوبی می توان آثار به جا مانده از استعمار را مشاهده کرد و انسان هایی را دید که برغم داشتن زمین های حاصلخیز برای کشاورزی، آب و به ویژه نیروی انسانی همچنان در فقر و بدبختی بسر می برند.

امروز همانند گذشته در کشورهای واقع در قاره آفریقا همچنان می توان بخوبی نگاه های نگران افرادی را دید که نه تنها نگران خود بلکه نگران آینده فرزندان خود هستند که در فقر و تنگدستی بر روی دستانشان جان می دهند.

آنها که به آینده هیچ امیدی ندارند و از ابتدایی ترین امکانات زندگی از جمله آموزش و پرورش و بهداشت و درمان هم محروم بوده و نگران سیر کردن شکم خود و فرزندانشان و فراهم کردن زمینه های تحصیلی آنها و در آرزوی استفاده از حداقل های یک زندگی معمولی بسر می برند.

البته در قاره آفریقا، کشورهایی هم هستند که با کسب استقلال، امروز روند پیشرفت را طی می کنند و روز به روز بر توانمندی های اقتصادی و تجاری آنها افزوده می شود.

در این میان می توان به کشور آفریقایی غنا در غرب قاره آفریقا اشاره کرد که در گذشته از آن به عنوان ? ساحل طلا? یاد می شد.

کشور آفریقایی غنا نیز خود در گذشته مستعمره بوده اما استقلال آن در سال 1975میلادی، موجب شد تا نام این کشور در رده کشورهای جنوب صحرا که توانستند استقلال خود را کسب کنند، به ثبت برسد.

دکتر «محمود احمدی نژاد» رییس جمهوری اسلامی ایران که عصر روز چهارشنبه (28 فروردین ماه ) سفر دوره ای خود به سه کشور آفریقایی بنین، نیجر و غنا را خاتمه داد، در نشست خبری با همتای غنایی خود ضمن استقبال از پیشرفت این کشور آفریقایی اظهارداشت: اگر هر ملت مستقلی تصمیم بگیرد پیشرفت کند، همه دولت های استعمارگر هم مقابل آن بایستند، قادر نخواهند بود جلوی موفقیت های آن کشور را بگیرند.

احمدی نژاد خاطرنشان کرد: کشور آفریقایی غنا تصمیم گرفت مستقل شود و لذا هیچ نیرویی نتوانست جلوی آن را بگیرد؛ هرچند که حفظ استقلال نیز نیازمند هزینه کردن و تحمل سختی ها ومشقت ها است.

به هر سوی، فقر در بسیاری کشورهای آفریقایی در کنار درگیری های قومی و قبیله ای که البته منشا بسیاری از آنها در این کشورها، کشورهای غربی و مدعی دفاع از حقوق بشر هستند و نهادهایی را در این راستا ایجاد کرده اند، موجب شده است تا سرمایه گذاران کشورهای خارجی کمتر رغبت کنند سرمایه های خود را به این کشورها سرازیر سازند.

آن عده از سرمایه گذاران خارجی نیز که عمدتا از کشورهای غربی هستند و سعی می کنند در این کشورها حضور یابند به دلیل آن که از نظر تاریخی سابقه خوبی نزد مردم آفریقا ندارند، مردم این منطقه کمتر رغبت دارند که آنها در کشورشان سرمایه گذاری کنند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران که پیش از این در برخی کشورهای آفریقایی حسن نیت خود را نشان داده، به یکی از گزینه های مطرح برای سرمایه گذاری در کشورهای آفریقایی تبدیل شده است.

جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، با رویکرد دفاع از مظلومان و کمک به توسعه کشورهای فقیر به میدان آمد و با احداث درمانگاه هایی در کشورهای آفریقا نظیر کنیا، غنا و بنین و ارایه خدمات بهداشتی و درمانی به افراد فقیر در این مناطق جایگاه ویژه ای در نزد شهروندان آفریقایی پیدا کرده است.

علاوه بر این، جهاد کشاورزی از سال های پس از انقلاب اسلامی با عنوان جهاد سازندگی در راستای حمایت از مظلومان برای کمک به توسعه کشورهای فقیر آفریقایی اقدامات سازنده ای انجام داده که از جمله در زمینه بهسازی سیستم های آبیاری، کشاورزی و توسعه این بخش، گام های ارزنده ای برای مردم فقیر این کشورها برداشته است.

این اقدامات ارزنده جمهوری اسلامی ایران در قاره آفریقا نام نیکی از کشورمان در این منطقه بجای گذاشته و موجب شده است نگاه کشورهای فقیر آفریقا به کشورمان، نگاهی مثبت و در راستای توسعه بیش از پیش روابط ما با کشورهای واقع در این منطقه باشد.

در این راستا حضور دکتر محمود احمدی نژاد به عنوان نخستین رییس جمهوری اسلامی ایران در کشورهای آفریقایی واقع در غرب آفریقا، به ویژه با توجه به این که کشورمان ریاست جنبش عدم تعهد را بر عهده دارد، از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است.

این سفر که به طور فشرده انجام شد نه تنها با استقبال رییسان جمهوری بنین، نیجر و غنا روبرو شد بلکه در مسیر عبور هیات ایرانی و حتی در محل فرودگاه، انبوهی از مردم دوستدار ایران اسلامی و احمدی نژاد به عنوان نخستین رییس جمهوری اسلامی ایران که تلاش های بسیاری برای کمک به برقراری صلح و عدالت در جهان برداشته است، به چشم می خورد.

مردمی که برای قدردانی از تلاش های جمهوری اسلامی ایران در قاره آفریقا و کمک هایی که از سوی کشورمان برای توسعه اقتصادی اینن کشورها انجام شده بود، آمده بودند و درخواست داشتند تا تهران کمک های خود را در این کشورها ادامه دهد.


[ یکشنبه 92/2/1 ] [ 1:3 عصر ] [ مجید مقیمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

در این وبلاگ به فعالیتهای مدارس شهرستان نوشهر و همچنین خبرهای عمومی سطح شهر خواهیم پرداخت . علاوه بر این گهگاه با تحلیل مسایل داخلی و خارجی با شما همراه خواهیم بود ...
امکانات وب


بازدید امروز: 29
بازدید دیروز: 49
کل بازدیدها: 122948