سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://shahrekhabar.ParsiBlog.com
 
نویسندگان

لحظه به لحظه با مذاکرات آلماتی 2/ در مذاکرات چه گذشت؟

آلماتی – دور دوم مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو گروه 1+5 در قالب مذاکرات ? آلماتی 2? در حالی روز شنبه آغاز شد که هیات های مذاکره کننده، روز پرکاری را در نخستین روز از این مذاکرات پشت سر گذاشتند.

 

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، گفت و گوهای خبرساز تیم های مذاکره کننده ایران و گروه 1+5 از حدود ساعت 9 صبح دیروز(جمعه) به وقت تهران در آلماتی بزرگترین شهر قزاقستان آغاز شد.

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی به همراه علی باقری معاون سیاست خارجی و امنیت بین الملل خود و سیدعباس عراقچی معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه با نمایندگانی از کشورهای عضو گروه 1+5 در هتل ریکسوس وارد مذاکره شدند و دقایقی پس از شروع جلسه اول این مذاکرات، مهدی صفری سفیر ایران در چین هم به جمع مذاکره کنندگان ایرانی پیوست.

مرحله اول این مذاکرات تا ساعت 11 و 30 دقیقه صبح روز جمعه به وقت تهران ادامه یافت و در حین انجام گفت و گوها ، آقای مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرپرست هیات مذاکره کننده 1+5 با حضور در محل استقرار حدود 100 خبرنگار از رسانه های مختلف جهان در هتل اینترکنتینانتال آلماتی، در نشستی خبری بیشتر به تکرار یکسری حرف های نه چندان تازه پرداخت.

مایکل مان که سعی داشت توپ را به زمین ایران بیندازد، گفت: گروه1+5 منتظر پاسخ ایران بوده و امیدوار است این کشور پاسخ و واکنش مثبتی در این دوره از مذاکرات نشان دهد.

او افزود: این ایران است که باید اقدامات اعتماد ساز انجام دهد چرا که مشغول انجام فعالیت های هسته ای است و باید اعتماد چند کشور انگشت شماری که به زعم او ?جامعه جهانی? را تشکیل می دهند، جلب کند.

سخنگوی اشتون از جواب به بسیاری از سوال ها به ویژه سوال هایی که مربوط به وظایف و تعهدات طرف مقابل ایران (1+5) می شد طفره رفت و پاسخ های بی ربط داد.

پس از پایان مرحله اول مذاکرات آلماتی 2، سعید جلیلی به همراه برخی اعضای هیات مذاکره کننده ایرانی با حضور در مسجد جامع آلماتی به صف نمازگزاران در مراسم نماز جمعه این هفته آلماتی پیوست و دقایقی را با امام جماعت این مسجد به گفت و گو نشست.

هنگامی که جلیلی خواست مسجد جامع آلماتی را ترک کند، خبرنگاران که از حضور او در مراسم نماز جمعه مطلع شده بودند، سیلی از سوال ها درباره کیفیت و محتوای مرحله اول مذاکرات روز نخست را از او پرسیدند ولی وی طبق عادت معمول لب از لب نگشود و لبخند زنان و با نشان دادن روی خوش به خبرنگاران محل را ترک کرد و تلاش خبرنگاران هم بیهوده ماند.

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز با حضور در جمع خبرنگاران، بیانیه ای را در خصوص کلیات مرحله اول مذاکرات و ادامه روند مذاکرات برای خبرنگاران قرائت کرد.

علی باقری با اعلام این خبر که جلیلی در مرحله اول گفت و گوها پیشنهادهای مشخص تهران را برای آغاز دور جدید همکاری های 1+5 با ایران به طرف مقابل ارائه داده است، گفت: مذاکرات روز شنبه نیز ادامه خواهد یافت.

مرحله دوم مذاکرات نیز دیروز حدود ساعت 15 و 20 دقیقه از سر گرفته شد و طرفین بار دیگر پشت درهای بسته و دور میز دایره شکل طراحی شده از سوی قزاق ها به گفت و گو نشستند.

به گفته باقری، پیشنهادهایی که دکتر جلیلی در جلسه صبح دیروز برای آغاز دور جدید همکاری های 1+5 با ایران مطرح کرد، مورد توجه طرف مقابل قرار گرفت.

با اعلام خبر مورد توجه قرار گرفتن پیشنهادهای ایران از سوی طرف مقابل، فضای کاذبی که مایکل مان سعی کرده بود ایجاد کند، به طور کلی از بین رفت.

از سوی دیگر مورد توجه قرار گرفتن پیشنهادهای ایران از سوی 1+5 بازتاب گسترده رسانه های جهان را به همراه داشت.

مایکل مان در کنفرانس مطبوعاتی خود بارها تکرار کرده بود که ایران باید به پیشنهادی طرف مقابل پاسخ دهد و اقدامات اعتماد ساز انجام دهد.

در حاشیه نشست های روز گذشته مذاکرات، علی باقری در دیدارهای جداگانه ای با نمایندگان چین و روسیه در این مذاکرات گفت و گو و تبادل نظر کرد.



** روز دوم مذاکرات ? آلماتی 2 ?

روز دوم مذاکرات ? آلماتی 2? امروز شنبه با انجام دیدار دو جانبه ای میان سعید جلیلی و کاترین اشتون به عنوان روسای هیات های مذاکره کننده ایران و گروه 1+5 آغاز شد.

جلیلی و اشتون در این دیدار چگونگی پیشرفت در مسیر مذاکرات میان طرفین را بررسی کردند و وضعیت مذاکرات و ابعاد مختلف مواضع طرفین به طور مشروح مورد بحث واقع شد.

دیدار علی باقری معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی با ? ژاک اویبر? نماینده فرانسه در این مذاکرات نیز پس از دیدار جلیلی با اشتون برگزار شد.

پس از انجام این دیدارهای دوجانبه، هیات های مذاکره کننده ایران و گروه 1+5 جلسه سوم مذاکرات خود را آغاز کردند.

تا این لحظه ، جلسه سوم مذاکرات پشت درهای بسته همچنان ادامه دارد. به دلیلی طولانی شدن جلسه سوم مذاکرات ممکن ، ممکن این جلسه برای صرف ناهار و اقام نماز ظهر با یک وقفه کوتاه همراه باشد ضمن این که احتمال برگزاری جلسه چهارم مذاکرات رد نشده است.

برگزاری نشست مطبوعاتی مشترک با حضور نماینده ای از هیات مذاکره کننده ایرانی ونماینده ای از طرف مقابل که به احتمال زیاد جلیلی و اشتون خواهند بود، پایان بخش مذاکرات آلماتی 2 خواهد بود.

 

انتهای پیام /*


[ یکشنبه 92/1/18 ] [ 8:53 عصر ] [ مجید مقیمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

در این وبلاگ به فعالیتهای مدارس شهرستان نوشهر و همچنین خبرهای عمومی سطح شهر خواهیم پرداخت . علاوه بر این گهگاه با تحلیل مسایل داخلی و خارجی با شما همراه خواهیم بود ...
امکانات وب


بازدید امروز: 9
بازدید دیروز: 25
کل بازدیدها: 123348