سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://shahrekhabar.ParsiBlog.com
 
نویسندگان
گزارش نوشهر آنلاین از شور و حال انتخاباتی در نوشهر:

از کاندیدای بی ستاد تا میلیونرهای چند ستاد!

تبلیغات چهارمین دوره شوراهای اسلامی شورای شهر و روستا در حالی به روزهای پایانی خود رسید که بازار عکس، پوستر و بنر و تبلیغات در شهرستان نوشهر از توابع غرب مازندران داغ داغ است.

بازگشایی ستادهای تبلیغاتی بانوان و آقایان،نصب پوستر،بنرهایی با ابعاد بزرگ و غول آسا، برشورهای رنگی،پیامک،برگزاری میتینگ های انتخاباتی،سخنرانی از جمله شیوه هایی است که برخی از نامزدها در شهرستان نوشهر به آن تمسک جسته اند.

دادن شام و ناهار، تی شرت و اقلام تبلیغاتی از دیگر مواردی است بین برخی نامزدها برای تصدی کرسی شورایی در جریان است.

با دیدن ارقام چند میلیونی برای اجاره 6 تا 7 روزه واحدهای تجاری و صنفی به منظور راه اندازی ستاد تبلیغاتی و نیز ارقام گاها نجومی دیگر با هدف جذب آرای مردمی،این سوال پیش می آید که منابع این هزینه های هنگفت کجاست؟

متاسفانه تغییر ذائقه برخی از اعضای گذشته  شورای شهر و خرید خودروهای 100 میلیونی، تملک و خرید منازل گرانقیمت و باغات زیبای اطراف شهر، خرید واحدهای تجاری، ایجاد باندها و گروه های حمایتی در طول مسوولیت این اشتیاق را در برخی کاندیداها ایجاد کرده که راه رسیدن به منافع بیشتر با شرکت در انتخابات شورا میسر می شود!!

 

طبق ماده 71 قانون و آیین نامه تشکیلات شوراهای اسلامی، برای شوراها حدود34 نقش و وظیفه تعریف شده؛ به راستی چه می شود که از تمام این وظایف مربوط به توسعه فرهنگی، اقتصادی و عمرانی شهرها و … تنها در انتخاب شهردار و نفوذ در منابع تصمیم گیری و تصمیم سازی شهرداری خلاصه می شود.

با نگرش به متون تبلیغاتی ارائه شده از سوی برخی کاندیداها بجای  ارائه برنامه های توسعه ای و ترسیم افق چشم انداز شهر تنها شعارهای همانند می سازمت ای شهر ، شهر من به تو می اندیشم، به من تکیه کنید، شهر پاک و …..آرای رای دهندگان را نشانه گرفته و روی پوسترها و بنرهایی نامزدها ازعناوینی سمتها و مشاغل هایی چون کارشناس حقوقی، استاد دانشگاه، عضو شورا،فرهنگی، … نقش بسته است.

در این هیاهوی تبلیغاتی، کاندیدای از جنس رسانه حضور دارد که تاکنون از هیچ ابزاری برای معرفی و تبلیغ خود بهره نگرفته است، این درحالیست که براحتی می تواند از ابزار رسانه برای معرفی برنامه های خود استفاده کند.

این نامزد چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر نوشهر که سالهاست در حوزه های خبر در سطح استان نیز فعالیت دارد، در پاسخ به اینکه چقدر تاکنون برای تبلیغات هزنیه کرده اید، پاسخ می دهد، تاکنون ریالی برای تبلیغات شورایی هزینه نداشته ام.

این فعال رسانه ای و فعال در حوزه هنرهای نمایشی شهرستان نوشهر بیان می دارد: هرچند تبلیغات کاغذی از شیوه هایی است که می تواند در شناساندن نامزد به مخاطبان و جامعه هدف موثر باشد اما تاثیرگذار نخواهد بود.

وی عنوان کرد: در دوره کنونی، هزنیه کردن تبلیغاتی کلان برای جلب آرای مردمی نوعی بی احترامی به سطح شعور شهروندان بوده زیرا دیگر دوره آن گذشته که مردم بخواهند به پوسترهای رنگ و وارنگ و بزرگ و کوچک رای دهند.

این خبرنگار بی ستاد یادآورشد: در سال حماسه سیاسی و اقتصادی، پرهیز از هزینه های تبلیغاتی کلان از مواردی است که باید مدنظر قرار گیرد و بهتر است نامزدها بجای معرفی خود، برنامه محوری را سرلوحه قرار دهند.

به هر روی، در این بازار پرهیاهوی تبلیغات انتخاباتی که برخی نامزدها حتی ریالی برای هزینه های تبلیغاتی هزنیه نکرده اند اما برخی شنیده های حاکی از هزنیه های میلیونی برخی نامزدها  و برپایی چندین ستاد برای ورود به صحن 7نفره شورای شهر نوشهر است.

برخی خبرها حاکی است که یکی از کاندیداها اقدام به  فروش یک قطعه زمین هزار متری به مبلغ 3.5 میلیارد ریال در حومه شهر نوشهر کرده تا بتواند جایی در کرسی شورا برای خود پیدا کند!! از سوی دیگر یکی از داوطلبان شورایی دیگر با قرار دادن مبالغی نظیر 3 تا 4 میلیارد پول نقد با برپایی مجالس پذیرایی سنگین و پر آب و تاب و با اجاره چندین سفره خانه و قلیان سرا درصدد است تا بخت پولی خود را در رقابت با دیگر کاندیداها بیازماید. هرچند درهیچیک از نظرسنجی های صورت گرفته این کاندیداها نتوانستند  رتبه ای را بخود اختصاص
دهد و این نشان از بینش و آگاهی و خرد شهروندان دارد.

حال این سوال مطرح می شود اگر نامزدها تنها به حقوق ماهانه خود فکر کنند با احتساب حق جلسه و تشویقی و حق ماموریت که طی این 4 سال به 70 میلیون تومان هم نخواهد رسید پس چگونه است که اینچنین هزینه های سنگین را انجام می دهند؟

در سالی که براساس شعار حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی رهبری در آغاز سال نو ،نیازمندعزم جدی و تلاش همگانی و فزاینده همه اقشار و بویژه مسولین برای عملیاتی ساختن آن در جامعه است چگونه است عده ای چشم های خود را بر این توصیه ها بسته اند!!

مطمئناٌ توصیه های رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس مبنی بر دوری از باندهای قدرت و ثروت که از سوی بسیاری از محافل سیاسی و افراد در میدان سیاست مورد تاکید شده بود اکنون با آنچه این روزها در فضای تبلیغی شهرها می گذرد فاصله دارد!

رهبر انقلاب در توصیه های خود به کاندیداها آنها و اطرافیانشان را از تبلیغات پرخرج منع کرده است و البته این توصیه های رهبری به کاندیداها به معنای عدم تبلیغات نیست و نخواهد بود، چون هرکسی کاندیدا می شود، بایستی خود را به دیگران بشناساند، اما تاکید ایشان بر پرهیز از اسراف است بویژه در این دوره که با تحریم های بی امان اقتصادی دشمن، اقشار مختلف مردم درشرایط اقتصادی حساسی بسر می برند.

بطور حتم هزینه های نجومی تبلیغات انتخاباتی در بهترین حالت شبهه رانت خواری در دوران مسئولیت را به ذهن متبادر می کند که کسی که از چند ماه مانده به انتخابات و در دوران تبلیغات با رویکرد پهن کردن سفره های رنگین شام و نهار بدنبال رای دیگران در تلاش است این هزینه ها را از کدام محفل و رانت باید تامین سازد؟

تاسف تر آنکه این نوع تبلیغات تنها به حوزه شهر خلاصه نمی شود و در چندین روستاهای نوشهر همانند ونوش و کشکسرا نیز این فرهنگ غلط در حال تسریع است.

هرچند اکیپ های مختلف از کمیته امحای ستاد انتخابات بطور شبانه روزی بسیاری از بنرهای تبلیغاتی غیر مجاز را ازبین می برند اما نبود قانون قضایی شدیدتر در برخورد با آن باعث شده تا این تلاشها چندان دیده نشود.

مساله ای که  این سوال را در خطوط خبری  رسانه ها و در اذهان مردم متبادر ساخته آن است که ” این هزینه ها را از کجا آورده اید؟”در این دوره از انتخابات داوطلبان در شهرستان نوشهر بیش از 930 نفر با یکدیگر به رقابت می پردازند.


[ پنج شنبه 92/3/23 ] [ 4:40 عصر ] [ مجید مقیمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

در این وبلاگ به فعالیتهای مدارس شهرستان نوشهر و همچنین خبرهای عمومی سطح شهر خواهیم پرداخت . علاوه بر این گهگاه با تحلیل مسایل داخلی و خارجی با شما همراه خواهیم بود ...
امکانات وب


بازدید امروز: 5
بازدید دیروز: 49
کل بازدیدها: 122924